Despre Budha - Siddhartha Gautama
Despre Budha - Siddhartha Gautama
Buddha (Siddhartha Gautama) a fost un lider spiritual si un invatator care a trait in India antica. El este considerat fondatorul budismului, una dintre cele mai importante religii mondiale care a aparut in secolul al V-lea i.Hr. Invataturile lui Buddha se concentreaza pe Cele Patru Adevaruri Nobile si pe Calea Octuple, care sunt menite sa ajute indivizii sa atinga iluminarea si eliberarea din ciclul renasterii.
Viata timpurie – Buddhas-a nascut intr-o familie regalain orasul Lumbini, situat in prezent in Nepal, in anul 563 i.Hr. Tatal sau, regele Suddhodana, era conducatorul clanului Shakya, iar mama sa, regina Maya, a murit la scurt timp dupa nasterea lui. Buddha a fost crescut de matusa sa, Prajapati, si a primit o educatie privilegiata.Ca tanar, Buddha a devenit deziluzionat cu viata sa protejatasi a inceput sa-si punaintrebari cu privire la sensul existentei. A parasit palatul sau luxos si a inceput o cautare spirituala, cautand raspunsul la problema suferintei umane.
Iluminarea – Dupamulti ani de cautare, Buddha a atins iluminarea sau Nirvana, in timp ce medita sub un copac Bodhi din Bodh Gaya, India. Potrivit legendei, a atins aceasta stare dupa ce a avut o viziune a intregului univers si a inteles interconectivitatea tuturor lucrurilor.
Invataturile lui Buddha – Dupailuminarea sa, Buddha a inceput saii invete pe ceilalti despre descoperirile si perspectivele sale. A calatorit in intreaga India, impartasind mesajul sau de compasiune, constientizare si non-violenta. Invataturile lui Buddha au subliniat importanta de a trai in momentul prezent, dezvoltarea autoconstientizarii si cultivarea unei stari de detasare fata de dorintele si atasamentele lumii materiale.
Cele Patru Adevaruri Nobile
Invataturile lui Buddha se bazeaza pe Cele Patru Adevaruri Nobile, pe care le-a descoperit in cautarea sa dupa iluminare. Cele Patru Adevaruri Nobile sunt:
1. Adevarul suferintei:
Acest adevar se refera la faptul ca viata este plina de suferintasi de insatisfactie, care sunt cauzate de dorintele noastre si de atasamentele fata de lucruri si de experiente.Buddha a observat ca suferinta face parte din natura umanasi este omniprezentain toate aspectele vietii noastre. Chiar si cele mai placute experiente, cum ar fi placerea fizica sau emotionala, sunt trecatoare si sunt insotite de un fel de durere sau de neliniste atunci cand se termina. Acest ciclu al placerii si al durerii poate fi oprit doar prin eliberarea din ciclul renasterii si prin atingerea Nirvanei, starea de eliberare definitiva de suferinta.
2. Adevarul cauzei suferintei: In budism, suferinta este cauzata de dorintele noastre si de atasamentele noastre fata de lucruri si experiente. Aceste dorinte si atasamente creeaza o serie de probleme, precum nefericirea, frica, anxietatea, furia si gelozia. De asemenea, ele ne impiedica sa vedem lumea asa cum este si sa traim in prezent, asa cum a fost mentionat anterior.In mod specific, exista trei tipuri de suferintain budism: suferinta durerii fizice si emotionale, suferinta schimbarii si suferinta insatisfactiei. Suferinta durerii fizice si emotionale se refera la suferinta fizicasi emotionala care apare din cauza bolilor, ranilor, pierderilor sau traumelor. Suferinta schimbarii se refera la suferinta care apare din cauza faptului ca toate lucrurile si experientele din lume sunt trecatoare si neputincioase. Suferinta insatisfactiei se refera la suferinta care apare din cauza cautarii continue a placerii si a fericirii, care nu poate fi niciodata satisfacuta complet.
3. Adevarul incetarii suferintei: In budism, eliberarea de suferinta se obtine prin incetarea dorintelor si a atasamentelor. Aceasta eliberare poate fi realizata prin urmarea Caii Octuple si prin practicarea meditatiei si a introspectiei. Prin dezvoltarea unei atitudini de nepretuire fata de lucruri si experiente si prin cultivarea compasiunii si a non-violentei, putem ajunge la o stare de liniste si de pace interioara, care ne poate aduce eliberarea de ciclul suferintei si ne poate duce la atingerea Nirvanei.
4. Adevarul caii catre incetarea suferintei: Calea optuple este calea care duce la incetarea suferintei si este vorba despre un set de opt principii etice si spirituale care trebuie urmate pentru a obtine eliberarea. Aceste principii includ intelepciunea, moralitatea si meditatia, si sunt concepute pentru a ne ajuta sa dezvoltam o intelegere profunda a naturii noastre umane si a lumii care ne inconjoara.
Calea celor 8 pasi este un ghid prin care adeptii credintei budiste pot sa atinga iluminarea si ascensiunea spirituala. Cei 8 pasi sunt urmatorii:
1. Buna intelegere a celor 4 adevaruri nobile.
2. Bunele intentii trebuie sa fie mereu prezente pentru a urma calea celor 8 pasi spre iluminare.
3. Buna exprimare se refara la a spune mereu adevarul, la exprimare empatica si care sa fie orientata spre a ajuta pe cineva, nu spre a face cuiva rau.
4. Buna actiune se refera la orientarea astfel incat fiecare actiune pe care o faceti sa respecte principiile budiste.
5. O viata buna este pasul in care trebuie sa va orientati ca viata sa va fie organizata pe principii etice si spre a nu cauza rau celor din jur.
6. Munca corecta este pasul in care trebuie sa va cultivati atitudinea pozitiva, sa munciti pentru a va dezvolta intr-o directie pozitiva.
7. O gandire corecta este o gandire care tine cont de ceea ce se intampla in jur precum si de ceea ce gandesc alte persoane sau simt alte persoane.
8. Concentrarea corecta este modul prin care puteti cultiva abilitatea de a va focusa spre atingerea pacii interioare.
In afara de calea celor 8 pasi si de cele 4 adevaruri nobile in budism se mai poate tine cont si de alte principii si invataminte care pot ajuta la obtinerea unei vieti echilibrate si axate spre atingerea unor valori spirituale ridicate iar cateva dintre acestea sunt:
Karma - Este un concept important in budism, care se refera la ideea ca actiunile noastre din aceasta viata ne vor afecta viata viitoare. Karma este influentata de intentiile noastre si de actiunile noastre, si ne poate duce la o viata mai buna sau mai rea, in functie de faptele noastre.
Reincarnarea - Budismul crede in reincarnare, adica ideea ca sufletul nostru se reincarneazaintr-un alt corp dupa moarte. Aceasta reincarnare este determinata de karma noastrasi poate fi influentata de actiunile noastre si de calea pe care o urmam in viata.
Anicca (impermanenta) - Budismul sustine ca totul este trecator si ca nimic nu este permanent in aceasta lume. Aceastainvatatura ne invata sa nu ne atasam de lucruri sau de experiente, deoarece acestea sunt efemere si trecatoare.
Anatman (natura fara sine) - In budism, se crede ca nu exista un sine permanent si neschimbator, ci doar o serie de procese mentale si fizice care alcatuiesc fiinta umana. Aceastainvatatura ne ajuta sa ne eliberam de atasamentul fata de sine si sa vedem lucrurile asa cum sunt in realitate.
Metta (iubirea si compasiunea) - Aceasta este o practica importantain budism, care implica cultivarea iubirii si compasiunii fata de toate fiintele. Aceasta practica ne ajuta sa ne deschidem inimile si sa ne dezvoltam o atitudine pozitiva fata de lumea inconjuratoare.
Boddhisatva - Este un termen folosit pentru a descrie un individ care a ales sa urmeze Calea Iluminarii si sa ajute pe altii sa ajunga la aceasta iluminare. Un Boddhisatva este un exemplu de altruism si compasiune si este considerat a fi un model de urmat pentru cei care cauta sa ajute pe altii.
Dana (caritatea) - Este o practica importantain budism, care implica oferirea generoasa a timpului, a resurselor si a altor bunuri materiale pentru a ajuta pe altii. Acesta este considerat a fi un act virtuos si ne ajuta sa ne dezvoltam atitudinea de daruire si compasiune.
Sila (moralitatea) - Aceastainvatatura se refera la importanta respectarii unui set de reguli morale si etice. Aceste reguli includ abstinenta de la a ucide, a fura, a minti si a se deda la comportamente imorale. Respectarea acestor reguli ne ajuta sa evitam suferinta care vine din actiunile noastre negative si ne ajuta sa ne dezvoltam virtuti precum compasiunea si iubirea.
Meditatia - Aceasta este o practica fundamentalain budism, care implica concentrarea mintii si a corpului pentru a ajunge la o stare de pace si de eliberare de gandurile si emotiile negative. Exista multe forme diferite de meditatie in budism, inclusiv meditatia Vipassana, meditatia Zen si meditatia Metta.
Nirvana - Acesta este obiectivul final al budismului, care se refera la starea de iluminare si de eliberare completa de suferinta. Aceasta stare este atinsa prin urmarea Caii Octuple si a celorlalte invataturi si practici budiste.
In general, budismul promoveaza o atitudine de pace, compasiune si iubire fata de toate fiintele si ne invata sa traim o viata moralasi etica. Prin urmarea invataturilor si practicilor budiste, putem ajunge la o mai bunaintelegere a noastrainsine si a lumii inconjuratoare si putem sa traim o viata mai fericitasi mai implinita.
Recenzii clienti
Nicio recenzie gasita. Fii primul care scrie!