Leul, Simbolul lui Buddha
Leul, simbolul lui Buddha
În cultura asiatică nu există un decalaj atât de mare între lucrurile spirituale și materiale pe cât pare să existe în civilizația occidentală de astăzi. Prin urmare, simbolurile religioase sunt o parte vie a tuturor aspectelor culturii asiatice.
În general, budismul, precum și alte culturi religioase, sunt considerate ca un element cultural, fără a înțelege deloc semnificația lor reală. Sunt folosite sau venerate doar pentru că este tradiția propriei țări să facă acest lucru sau pentru că se crede că aceste simboluri sau obiecte aduc noroc și prosperitate. De fapt, aceste simboluri nu numai că pot aduce noroc, viață lungă și prosperitate, dar pot aduce și cea mai înaltă realizare a naturii reale a tuturor existențelor. Ele pot ajuta ființele simțitoare să-și dezvolte propria înțelepciune interioară și să atingă nivelul unui Buddha, indiferent ce alt nume doresc să-i dea. Și de aceea există simboluri ca manifestări ale acestei înțelepciuni inerente în mintea tuturor ființelor simțitoare.
LEUL
În budism, leii sunt simbolici pentru bodhisattva, „fiii lui Buddha” sau „leii lui Buddha”. bodhisattva sunt ființe care au atins un nivel înalt de dezvoltare spirituală. Au generat bodhicitta și au făcut jurământul de a renunța la fericirea celei mai înalte iluminări și de a rămâne în această lume lucrând până când toate ființele simțitoare sunt libere de suferință. Bodhisattva practică cele șase paramitas de bază: binefacere, moralitate, răbdare, efort, concentrare și înțelepciune [dana, sila, ksanti, verya, dhyana și prajna] și cele patru care derivă din cele de bază: mijloace abile, jurăminte, putere și cunoaștere [upaya, pranidhana, bala și jnana]. Sunt opt bodhisattve mari sau divine. În Nispannygavaqli din Mahapandita Abhayakara Gupta sunt menționate trei seturi de șaisprezece bodhisattva.
În iconografia budistă găsim leii în rolul lor de protectori dharma care susțin tronul buddhilor și bodhisattvelor. Ele se găsesc și la intrarea în mănăstiri și altare. În zonele de nord ale Nepalului, influențați de budismul și arta tibetană, leii au devenit „lei de zăpadă”. De fapt, nu există lei trăind în munții de zăpadă, dar există leoparzi. Leii de zăpadă sunt descrisi în culoare albă sau albastră, cu coama turcoaz sau portocalie plutind în vânt, cu ochi mari și gură deschisă. Ei cutreieră liber în munții înalți de zăpadă fără nicio teamă, simbolizând înțelepciunea, neînfricarea și mândria divină a acelor practicanți de dharma care sunt de fapt capabili să trăiască liber în muntele înalt de zăpadă al minții pure, fără a fi contaminat de iluzii. Ei sunt regi ai doctrinei, deoarece au obținut puterea de a supune toate ființele cu marea lor dragoste, compasiune și înțelepciune.
Buddha însuși era reprezentat de leu. El a fost numit „Leul lui Shakya” (Shakya era poporul sau clanul său) - și este frecvent descris așezat pe un leu ca un tron.
Discursul său a fost „discursul leului”. Fiii săi spirituali (în budismul Mahayana) erau „lei ai lui Buddha”. Simbolul leului - și mai ales al leului de zăpadă - a apărut adesea alături de Buddha și Bodhisattva. Se găsesc și la intrările în templu. Potrivit Venerabilului Jampa Choskyi:
„Ei călătoresc liber în munții înalți de zăpadă fără nicio teamă, simbolizând înțelepciunea, neînfricarea și mândria divină a acelor practicanți de dharma care sunt de fapt capabili să trăiască liber în muntele înalt de zăpadă al minții pure, fără a fi contaminați de iluzii. Ei sunt regi ai doctrinei, deoarece au obținut puterea de a supune toate ființele cu marea lor dragoste, compasiune și înțelepciune. ”
În budismul tibetan, există și simbolismul „Dakini cu fața de leu” - înțelepciunea care „luminează cele mai întunecate colțuri”. În budismul chinez există nu numai lei de zăpadă, ci și câini-leu - câini Fu sau Fo, de obicei plasați la intrările nu numai în temple, ci și în instituții importante.
Importanța leului ca simbol și parabolă continuă și astăzi. Dacă putem învăța să „înfruntăm leul” în loc să urmărim bățul, am putea face progrese în practica budistă.
Cu mult înainte ca imaginile lui Buddha să apară în cele din urmă - în primele secole după paranirvana lui Buddha nu existau imagini sau statui ale lui Buddha; leul era unul dintre simbolurile reprezentative ale lui Buddha (împreună cu simboluri iconice precum amprentele lui Buddha.).
Recenzii clienti
Nicio recenzie gasita. Fii primul care scrie!